Studio Be Bold

11 mei 2015

Wil jij een huisstijl die overtuigt?

Je huisstijl is één van de belangrijkste kansen om je als bedrijf te profileren, je zichtbaar te maken voor je klanten en met hen te communiceren. Als je de  huisstijl van je bedrijf (her)ontwikkelt, dan wil je natuurlijk een krachtig resultaat. Daarom delen we 5 tips die er voor zorgen dat de huisstijl van jouw onderneming levendig, uniek en sterk wordt.

Tip 1: Maak jouw verhaal zichtbaar

Het is van essentieel belang dat het persoonlijke verhaal van jouw bedrijf zichtbaar wordt in je huisstijl. Ga op zoek naar de kracht van jouw onderneming. Wat onderscheidt jou van je concurrenten en waarom is dat? Doordat jouw verhaal zichtbaar wordt, val je op tussen andere bedrijven en trek je klanten aan.

Tip 2: Draag je verhaal uit

Zorg dat je achter jouw huisstijl staat. Het verhaal van je bedrijf en de huisstijl die je communiceert moeten overeenkomen, anders kom je niet geloofwaardig over. Ben je enthousiast over jouw verhaal? Zorg dat je klanten dit enthousiasme voelen als ze de identiteit zien. Het is belangrijk dat je klant het verhaal van jouw onderneming begrijpt en ervaart. Dit zorgt voor binding tussen de klant en jouw bedrijf.

“Zorg dat je klanten jouw enthousiasme voelen als ze je huisstijl zien.”

Tip 3: Zorg voor een sterk ontwerp

Aantrekkingskracht is een kenmerk van een goede huisstijl. Een sterke huisstijl prikkelt, maakt je klant nieuwsgierig en zorgt ervoor dat je klant jou wil leren kennen. Zorg er daarom voor dat je huisstijl origineel, visueel aantrekkelijk en goed leesbaar is. Investeer in een ontwerper, iemand van buiten jouw bedrijf heeft een frisse blik, kan je nieuwe inzichten geven en een stap verder helpen.

Tip 4: Een logo is geen sticker

Het logo van jouw bedrijf is niet je huisstijl. Je logo hoeft niet letterlijk te laten zien wat je product of werkwijze is. Je logo zorgt ervoor dat jouw bedrijf wordt herkend door klanten. Gebruik je logo verstandig. Plak het niet klakkeloos als een sticker op alle communicatie uitingen, maar bekijk per uiting welk verhaal het verteld en welke plek je logo daarop verdient.

Tip 5: Kies de uiting die bij jou past

Een huisstijl bestaat uit elementen die elkaar aanvullen en versterken. Jouw verhaal, kleuren, lettertypes, patronen, beelden en tekst zijn onderdelen hiervan. Door deze op een strategische manier in te zetten, vertellen en versterken ze jouw boodschap. De elementen pas je toe op al je communicatie uitingen.

Kies je communicatie uitingen zorgvuldig. Welke uitingen versterken het verhaal van jouw bedrijf? Kies je voor een flyer of een brochure? Zorg ervoor dat iedere uiting iets toevoegt aan je huisstijl.

Nu zijn we benieuwd naar jou, welke tip vind jij het meest waardevol? Heb jij een andere tip? Of heb je na het lezen van deze tips nog vragen? We horen het graag van je, laat het ons weten via een reactie.

Spreekt dit artikel je aan? Of ken je iemand voor wie dit artikel interessant is? Voel je vrij om dit artikel te delen via Facebook, Twitter of door te sturen per mail.

Deel dit artikel:
Reacties (134)

Wil jij jezelf positioneren als dé leading expert in jouw branche?

En weten hoe je dit bereikt door middel van je branding en design? Schrijf je dan nu in voor mijn ‘Free firestarters’ en ontvang onregelmatig inspiratie, tips en verhalen hoe je dit bereikt. En ga van gemiddeld naar outstanding!