Schaam jij je voor je website?
Rianne staat met een kraam op de biologische markt. Ze verkoopt haar zelfgemaakte kruidenmengsels. Het is gezellig druk. Met iedere klant maakt Rianne een praatje. De man die ze een tasje overhandigt vraagt: “Heb je ook een website?” Rianne geeft hem een visitekaartje en zegt: “Mijn site stelt niet zoveel voor, hij is eigenlijk al heel oud. Kijk er maar niet te lang op want ik ga hem binnenkort aanpassen.”
Rianne is niet blij met haar huidige website.
Ze schaamt zich voor haar website en vertelt aan iedereen dat haar site oud is en niet veel voorstelt. Herken jij de situatie van Rianne?
Website schaamte komt bij veel ondernemers voor.
Het is niet vreemd als je hier last van hebt. Je mag ontevreden zijn over je website. Het is goed om met een objectieve blik te kijken naar je site en je af te vragen: presenteer ik mijn bedrijf goed, is mijn bedrijf op de juiste manier zichtbaar online?
Laat jouw schaamte niet de overhand krijgen.
Als je tegen je klant zegt: “mijn site stelt niet zoveel voor”, dan maak je jezelf heel klein. Je beïnvloedt het beeld dat jouw klant van je heeft op een negatieve manier. Terwijl jij een professional bent met unieke talenten.
Stel je voor dat Rianne haar klant een visitekaartje had gegeven en daarbij had gezegd: “als je vragen hebt mag je me altijd bellen”. Dan had haar klant een ander, positiever beeld van haar bedrijf gevormd.
Schaam jij je op dit moment voor je website en wil je dit oplossen?
We geven je 3 tips die dit probleem oplossen.
1. Prioriteit
Neem jezelf en je bedrijf serieus. Een afspraak met jezelf is net zo belangrijk als een afspraak met een klant. Schuif je website niet op de lange baan maar ga er direct mee aan de slag.
2. Plan
Maak een overzicht voor jezelf. Wat zorgt ervoor dat je onzeker bent over je website? Schrijf al deze punten op en vertaal ze naar acties. Verdeel het in stappen. Plan uren in voor deze stappen en acties. Je kunt bijvoorbeeld alle middagen de komende 2 weken reserveren voor je website.
3. Sta open voor advies
Durf advies te vragen aan een professional of huur iemand in die jou kan helpen. Twee weten meer dan één. Een professional kijkt met een andere blik naar jouw website. Bovendien levert deze kenner kwaliteit in een korte tijd. En die tijd kun jij besteden om je talenten in te zetten in jouw vakgebied. Je zal zien dat deze investering meer oplevert.
Hoe pak jij het aan met jouw website? Ben jij tevreden met je site? Of verwijs je zo min mogelijk klanten door naar je site, omdat je er niet blij mee bent. Heb je vragen over website schaamte, of extra tips? We horen het graag van je via een reactie.
Spreekt dit artikel je aan? Of ken je iemand voor wie dit artikel interessant is? Voel je vrij om dit artikel te delen via Facebook, Twitter of door te sturen per mail.
Wil jij jezelf positioneren als dé leading expert in jouw branche?
En weten hoe je dit bereikt door middel van je branding en design? Schrijf je dan nu in voor mijn ‘Free firestarters’ en ontvang onregelmatig inspiratie, tips en verhalen hoe je dit bereikt. En ga van gemiddeld naar outstanding!