Studio Be Bold

29 juni 2015

Wat als jij persoonlijk sneller groeit dan je bedrijf?

Zeven jaar geleden startten we Knalrood, vanuit onze passie voor ontwerpen. Alle opdrachten die voorbij kwamen namen we aan. Veel leuke projecten en soms klussen die niet bij ons pasten. We werkten veel en hard en hadden het naar ons zin.

Miranda:

“Na die zeven jaar was dit niet meer voldoende voor mij. Ik miste een richting, een focus. Wil ik dit nog wel? En zo ja op welke manier dan? Wat zijn klussen die goed bij mij passen? Waar krijg ik energie van? En waar word ik gelukkig van? Dat waren vragen die ik mezelf steeds vaker stelde.

Als personen zijn we afgelopen zeven jaar veranderd, ontwikkeld en gegroeid. De verdieping en groei miste ik heel erg bij Knalrood. Alsof we daar in de tijd waren blijven hangen. Dat voelde niet goed meer.”

Eline:

“Als ik ons bedrijf voorstelde vond ik het lastig om een helder en krachtig verhaal te vertellen. Een verhaal waaruit iemand echt begrijpt wat je doet. Vaak vertelden klanten na een opdracht, het was me van te voren niet duidelijk dat jullie deze dienst ook aanboden.

Voor mij was dit een signaal dat onze communicatie niet optimaal was. Dit maakte mij onzeker. Als je onzekerheid ervaart, straal je dat uit, dat voelde niet prettig.”

We vroegen ons steeds vaker af: waarom bestaat Knalrood en wat zijn onze drijfveren?

Door ons enthousiasme staken we veel tijd en energie in Knalrood, zonder duidelijke focus. De resultaten en inkomsten, waren minimaal ten opzichte van de hoeveelheid energie. De relatie tussen ons beiden voelde minder soepel aan. We konden slechter omgaan met opdrachtgevers die niet bij ons pasten.

Miranda:

“De motivatie om aan het werk te gaan nam af en uiteindelijk ontstond er bij mij een burn-out. Uiteraard voelde dat ellendig. Ik voelde me door de burn-out een loser een slappeling die het niet aankon. Maar ook een gefaalde ondernemer, waarom lukte het ons niet? Waarom lukt het anderen wel? Oftewel ik werd er onzeker van en vroeg me af: wil ik doorgaan of niet?”

Eline:

“Ik kreeg meer en meer het gevoel dat we als ontwerpbureau niet genoeg opvielen, dat we ons niet echt onderscheidden van anderen. Als we met meerdere bureaus om een opdracht dongen vond ik het lastig om de opdrachtgever te overtuigen. Als we de opdracht niet kregen, kreeg ik twijfels; waarom doen we dit nog als het niet lukt? Daardoor had ik steeds minder zin in mijn werk.”

In persoonlijke gesprekken hebben we de obstakels onderzocht. We spraken eerlijk onze wensen en verlangens uit en benoemden beiden dat we verder wilden, door meer te ontwikkelen. We besloten een professional met een objectieve blik in te huren, we vroegen hulp aan een coach.

Het coaching traject heeft ons veel handvatten en kennis gegeven. We ontdekten waarom we doen wat we doen en hoe we dit aan de buitenwereld kunnen vertellen. Door ons eigen verhaal te vertellen vallen we op, en zijn we onderscheidend. Terwijl we helemaal onszelf zijn!

“Ons bedrijfsverhaal is duidelijk, daardoor is er zoveel focus binnen ons bedrijf.”

We leerden onze kennis en kwaliteiten te benoemen en deze beter in te zetten. We stopten ermee onszelf klein te houden. We nemen onszelf en Knalrood nu serieus. Er is focus!

Doordat ons bedrijfsverhaal zo helder is, weten we wat we willen. Als er een project langskomt en we vragen ons af: past dit bij Knalrood, dan leggen we ons verhaal er naast en is het direct duidelijk. Dit heeft ons veel rust gegeven. Beslissingen maken we gemakkelijker en sneller, waardoor we energie overhouden voor andere dingen.

Miranda:

“Alles past nu weer bij ons, dat voelt heel goed, ik ben er trots op en wil dat met iedereen delen. Ik wil graag nieuwe ondernemers ontmoeten, om ze te helpen met het achterhalen van hun verhaal en ze focus en rust in hun bedrijf geven. Ik heb iedere dag zin om naar mijn werk te gaan en klanten te helpen. Ze passen bij ons, dat is te merken door de fijne samenwerkingen die ontstaan. Ik heb vertrouwen in de toekomst omdat we onszelf serieus nemen en blijven investeren in Knalrood.”

Eline:

“Knalrood is door deze ontdekkingen energieker, wijzer en volwassener geworden. Maar ook leergieriger. Ik vind het leuk om te leren en besef dat er altijd nieuwe dingen zijn om te ontdekken. We staan open voor nieuwe initiatieven en idee├źn. We zien Knalrood nu als een bedrijf dat altijd groeit en ontwikkelt. Ik word weer blij van mijn werk, omdat ik doe wat echt bij mij past. Ik ben ervan overtuigd dat Knalrood nu opvalt omdat we ons eigen verhaal vertellen en dat is uniek!”

Hoe ziet de groei van jouw bedrijf er uit? Heb je een soortgelijke ontwikkeling meegemaakt? Wat waren de problemen waar jij tegen aanliep en hoe heb je die opgelost?

Of misschien zit je op dit moment midden in een lastige periode van jouw onderneming waar loop je tegen aan en hoe ga jij daarmee om?

Vertel je ons jouw verhaal via een reactie? Dat zouden we heel fijn vinden.

Deel dit artikel:
Reacties (144)

Wil jij door middel van je brand design doorbreken naar iconisch niveau?

Schrijf je dan gratis in en ontvang regelmatig mijn ‘firestarters’ met tips en artikelen om van je merk een geweldige high-end ervaring te maken.