Studio Be Bold

26 januari 2017

Past jouw huisstijl nog bij je? Zo kom je erachter!

Onlangs sprak ik een onderneemster, ze vertelde levendig over haar bedrijf. Toen ik haar vroeg naar haar huisstijl viel ze even stil. Ik ben heel blij met hoe mijn huisstijl eruit ziet. Ik vind hem nog steeds heel mooi. Ik twijfel alleen of het nog klopt bij mijn bedrijf. Maar ja… hoe kom ik daar achter?”

Kom erachter via een eenvoudige check

Omdat we deze vraag vaker kregen bedachten we een systeem waarmee je heel simpel ontdekt of je huisstijl nog bij je past. Het is een korte check die bestaat uit 3 vragen. Aan de slag!

1. Passen jouw huisstijl en je klanten nog bij elkaar?

Als je meerdere jaren onderneemt is de kans groot dat de klanten, met wie je werkt zijn veranderd. Misschien heb je een branche switch gemaakt sinds de start van je bedrijf. Of je hebt je gespecialiseerd in een specifieke groep klanten.

Werk jij nu met klanten die je het liefst zou helpen? Je huisstijl is hier van wezenlijk belang. Met de uitstraling van je bedrijf kun je bepaalde mensen aantrekken of juist afstoten. Als je huisstijl niet matcht met je ideale klant, heb je een mismatch. Het hart van je ideale klant zal niet sneller kloppen bij het zien van je bedrijf (of één van je communicatie-uitingen). Dat komt omdat je communicatie-uitingen niet voor 100% op hen gericht zijn. Je zal voor hen niet opvallen of aantrekkelijk zijn, en dat maakt de kans klein dat ze klant bij je worden.

“Past de uitstraling van jouw bedrijf nog helemaal bij jou?”

2. Laat jouw huisstijl duidelijk zien wat je doet?

Is je aanbod verandert de afgelopen jaren? Welke diensten lever je nu? Wat is er veranderd ten opzichte van vroeger? Misschien is het zo dat je iets heel anders verkoopt, terwijl je huisstijl nog staat voor je vorige dienst. Als dat zo is, kunnen je klanten verwart raken bij het zien van je communicatiedragers. Stel je voor, je klant bekijkt een brochure van één van je diensten. Dan is het zo dat je huisstijl een bepaald verhaal uitdraagt. Het vertelt het verhaal van je oude aanbod. Maar de tekst in de brochure gaat over je nieuwe aanbod. De tekst en beeldtaal versterken elkaar niet langer, maar gaan tegen elkaar in. Ze breken elkaar af, dat is niet wat je voor ogen had, toch?

3. Straalt je huisstijl uit wie jij als persoon bent?

Ook jij als persoon verandert in de loop van de jaren. Door de ervaring die je opdoet, opleidingen die je volgt en alles wat je meemaakt in je leven. Iets wat je vijf jaar geleden enorm belangrijk vond, speelt nu geen grote rol meer in je bedrijf. Als zelfstandig ondernemer is het slim om hier regelmatig bij stil te staan. Van daar uit maak je de match met je huisstijl. Straalt je huisstijl nog al jouw kernwaarden uit? Past je huisstijl nog bij wie jij nu als persoon en ondernemer bent? En laat je huisstijl nog zien waar jij als bedrijf voor staat? Als dit allemaal klopt, dan kom je geloofwaardig over. En dat maakt jou als ondernemer super aantrekkelijk.

Hoe is het met jouw huisstijl? Past je uitstraling nog helemaal bij jou, je klanten en je bedrijf? Of is dit iets waar je nu mee aan de slag wil? Alleen hiermee aan de slag gaan kan ingewikkeld zijn.

Daarom ontwikkelden we de workshop ‘Opvallende Huisstijl, Opvallend Veel Klanten!’ De workshop op 10 februari is vol, maar door de vele aanvragen geven we hem nog een keer! Wil jij er dan bij zijn? Laat het ons hier weten.
Eerst meer over de workshop lezen? Dat kan hier.
Deel dit artikel:
Reacties (130)

Wil jij door middel van je brand design doorbreken naar iconisch niveau?

Schrijf je dan gratis in en ontvang regelmatig mijn ‘firestarters’ met tips en artikelen om van je merk een geweldige high-end ervaring te maken.