Studio Be Bold

19 april 2016

De grootste blokkade voor therapeuten en coaches om meer klanten te krijgen (en hoe je die oplost)

Afgelopen week hadden Miranda en ik zo’n eye-opener. We spraken een aantal therapeuten en kwamen erachter dat ze allemaal één overeenkomstige blokkade hebben in hun bedrijf. Eén obstakel dat hen belemmert om meer klanten te krijgen. Iets dat hen tegenhoudt om meer mensen te helpen. Het staat hen in de weg van hun doel, een prachtige praktijk.

Dat obstakel is de angst voor zichtbaarheid.

Deze angst verlamt hen. Door de angst geloven ze dat het voor hen, als bescheiden specialist, niet mogelijk is om zichzelf in ’the spotlights’ te zetten zonder dat ze hun betrouwbaarheid verliezen.

Als ze zichzelf in de schijnwerpers zetten, zijn ze er bang voor dat ze gezien worden als een charlatan. Dat is uiteraard niet wat je wil bereiken.

Oei, dit voelde voor ons als een flashback,

want hoe spannend vonden wij het dat we 8 jaar geleden begonnen met ondernemen. We durfden onszelf niet te laten zien en verstopten ons achter ons werk.

De gedachte die we geloofden was: “Als ons werk en de resultaten die we leveren maar goed genoeg zijn, dan komen de klanten vanzelf.”

We lieten zo weinig mogelijk van onszelf zien, want stel je dat we zouden overkomen als een stel slijmerige, arrogante verkopers. No way!

De eerste paar jaren werkte deze tactiek best goed.

Via, via kwamen klanten, zo konden we heel wat mensen helpen. Totdat de crisis toesloeg.

In die tijd ontdekten we dat er zoveel ondernemers waren in ons vakgebied en dat er simpelweg meer voor nodig is om op te vallen dan alleen een specialist zijn en super goed werk te laten zien.

We ontdekten dat klanten krijgen een kwestie van vertrouwen is.

Iemand die bij jou komt voor hulp wil vooral weten wat voor persoon jij bent. Voordat iemand klant bij je wordt wil deze persoon je graag leren kennen. Ze willen het vertrouwen krijgen dat jij de juiste persoon bent die hen kan helpen. Dit bereik je door jouw verhaal visueel zichtbaar te maken. Zodat een klant jou stap voor stap leert kennen en overtuigd raakt om voor jou te kiezen.

“Hoe goed kennen jouw klanten je?”

Het ALLER-belangrijkste dat we ontdekten is: laat jezelf zien op de manier die bij jou past.

Wees 100% jezelf, ook in je zichtbaarheid. Die pijlers vormen nu het fundament van ons bedrijf.

En weet je wat het mooie is, zodra we hiernaar handelden verdween in kleine stapjes onze angst voor zichtbaarheid. Natuurlijk hebben we regelmatig gezonde zenuwen als we iets nieuws doen, maar die beklemmende angst die ons tegenhoudt ons doel te bereiken is verdwenen.

Speelt de angst voor zichtbaarheid in jouw praktijk een veel te grote rol? Wil je daar vanaf, zodat je meer klanten in je praktijk krijgt, op een manier die voor de volle 100% bij jou past?

In het gloednieuwe 4-maandenprogramma Super Zichtbaar, Continu Klanten leer je dit allemaal. Bekijk hier alle details.

Deel dit artikel:
Reacties

Wil jij jezelf positioneren als dé leading expert in jouw branche?

En weten hoe je dit bereikt door middel van je branding en design? Schrijf je dan nu in voor mijn ‘Free firestarters’ en ontvang onregelmatig inspiratie, tips en verhalen hoe je dit bereikt. En ga van gemiddeld naar outstanding!