Studio Be Bold

30 september 2016

5 Fatale gevolgen van een huisstijl die niet bij je bedrijf past

Bijna elke dag komen we ze tegen: ondernemers die niet tevreden zijn met hun huisstijl. Ze vertellen bijvoorbeeld dat ze niet meer blij zijn met hun visitekaartje, het kost hen moeite om hun nieuwsbrief te versturen of ze vinden hun website niet meer bij hun bedrijf passen. En eigenlijk schamen ze zich voor hoe hun huisstijl er nu uitziet.

Toch is de update of re-styling van hun huisstijl iets wat veel ondernemers uitstellen. Het heeft geen prioriteit. Ze vertellen dat ze geen tijd hebben en eerst nog meer klanten willen binnenhalen. Of dat ze eerst hun nieuwe programma nog willen lanceren.

Wat deze ondernemers niet weten is dat een huisstijl die niet (meer) bij je bedrijf past fatale gevolgen heeft voor je bedrijf. De 5 belangrijkste gevolgen staan voor je op een rij:

1. Je wekt een onprofessionele eerste indruk

Je huisstijl is de uitstraling van je bedrijf en regelmatig het eerste wat volgers en klanten van jouw bedrijf zien. Op basis van de uitstraling van je bedrijf bepalen mensen in een seconde of je bij hen past. Met een huisstijl die niet bij je past of niet up-to-date is, zullen volgers je niet serieus nemen en zien klanten je niet als een expert.

2. Het kost je veel moeite om klanten over te halen tot een aankoop

Wil je een programma of dienst verkopen, dan is er vertrouwen nodig. Vertrouwen creëer je op verschillende manieren. Een slimme manier, waar je weinig moeite voor hoeft te doen is het vertrouwen van je klanten winnen door je huisstijl. Als je huisstijl niet bij je bedrijf past, kom je niet betrouwbaar over. Veel klanten twijfelen over een aankoop bij jou. Omdat je niet betrouwbaar overkomt durven ze niet te investeren bij jou.

“Welke prioriteit geef jij aan je nieuwe huisstijl?”

3. Je trekt geen nieuwe klanten aan

Je lanceert een nieuw programma of een nieuwe dienst en daarmee trek je amper nieuwe klanten. Na afloop van de lancering baal je. Veel ondernemers denken dat een mislukte lancering te maken heeft met verkeerd geschreven teksten. Toch kan je sterke teksten hebben, maar als je huisstijl dwarsligt en niet bij je programma aansluit zal je moeizaam nieuwe klanten krijgen.

4. Je trekt de verkeerde klanten aan

Stel je voor, de uitstraling van je bedrijf gaat al jaren mee, in die jaren heeft jouw bedrijf een groei meegemaakt en je richt je nu op high-end klanten. Maar je uitstraling is nog precies hetzelfde als toen je met low-end klanten werkte. Volgers en klanten associëren jouw uitstraling met lage prijzen. Je oude low-end doelgroep blijft dus op jouw uitstraling afkomen. En de nieuwe klanten met wie je graag wil werken komen niet op je bedrijf af.

5. Je loopt omzet mis

Tel nummer 1 tot en met 5 bij elkaar op en je ziet het. Het logische gevolg van moeizaam klanten krijgen is omzet mislopen. En zonder omzet geen succesvol bedrijf. Het vooruitzicht waar geen enkele ondernemer op zit te wachten.

Herken jij bovenstaande situaties in je bedrijf en vind jij het NU tijd om aan je huisstijl te werken? Geef je dan op voor een huisstijlscan. In oktober geven we er 3 gratis weg. Wil je kans maken op een huisstijlscan? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel:
Reacties (119)

Wil jij door middel van je brand design doorbreken naar iconisch niveau?

Schrijf je dan gratis in en ontvang regelmatig mijn ‘firestarters’ met tips en artikelen om van je merk een geweldige high-end ervaring te maken.