Studio Be Bold

24 februari 2017

Hoe kies je de juiste kleur voor je huisstijl?

Afgelopen week liep ik met Renate, een ambitieuze onderneemster, over straat. We hadden heerlijk geluncht en liepen terug naar onze werkplek. “Kun je me een advies geven?”, vroeg ze. “Hoe kies ik de juiste kleur voor mijn nieuwe huisstijl? Cerise rood vind ik een prachtige kleur, denk jij dat die geschikt is, voor mijn nieuwe huisstijl?”

Renate stelde een verstandige vraag.

Als je aan de start staat van het vernieuwingsproces van je huisstijl, speelt kleur een belangrijke rol. En omdat je een duurzame huisstijl wilt, waar je minstens 5 jaar mee vooruit kan, wil je de juiste keuze maken. Op welke aspecten let je dan en hoe maak je een slimme keuze?

1. Passen de kleuren bij je klanten?

Als persoon zijn we als eerste geneigd om vanuit onszelf te redeneren. In dat kader weet je als eerste welke kleur jij mooi vindt voor je huisstijl. Als ondernemer leer je anders kijken. Je stelt je klant voorop. Want zonder klanten heb je geen succesvol bedrijf. Eén van de belangrijkste vragen bij de kleurkeuze is dan ook: passen de kleuren van mijn huisstijl bij mijn ideale klant? Zijn je klanten vooral vrouwen? Dan kies je andere kleuren dan als jij je op mannen richt.

“Welke kleuren passen bij jou en je bedrijf?”

2. Hoe matchen de kleuren met je aanbod?

Sluiten de kleuren van je huisstijl aan bij jouw aanbod? Kijk eens goed naar je aanbod, wat is het dat je aanbiedt? Kleuren hebben namelijk invloed op de waarde die jouw bedrijf, dienst of product uitstraalt. Denk hier tactisch over na, voordat je de huisstijlkleuren kiest. Zo gebruiken veel bedrijven in een lager segment van de markt één of meerdere primaire kleuren. Bedrijven uit een hoger segment van de markt, of met een exclusief product of dienst, gebruiken vaak gemengde kleuren.

3. Hoe voelen de kleuren voor jou?

Terwijl je kijkt of de kleuren bij je klanten en je aanbod passen, is het van belang dat je jezelf niet uit het oog verliest. Het is nuttig dat de kleuren van je huisstijl bij jou als persoon passen en dat ze je comfortabel doen voelen. Stel je komt een ingetogen onderneemster tegen, die een huisstijl heeft met enkel felle kleuren. Dat voelt niet als een logische match. De juiste kleurcombinatie in je huisstijl, draagt eraan bij dat je weer helemaal trots bent op de uitstraling van je bedrijf. Dit straal jij uit naar de buitenwereld en maakt je een aantrekkelijke en betrouwbare ondernemer voor klanten.

Welke kleur kies jij voor je nieuwe of aangepaste huisstijl? Vind je het lastig om dit te bepalen en wil je hier eens verder over praten met ons? Dat kan, elke maand maak je kans op een GRATIS huisstijlscan (t.w.v. €197,-). Je kunt je hier aanmelden.

Deel dit artikel:
Reacties (112)

Wil jij door middel van je brand design doorbreken naar iconisch niveau?

Schrijf je dan gratis in en ontvang regelmatig mijn ‘firestarters’ met tips en artikelen om van je merk een geweldige high-end ervaring te maken.