Studio Be Bold

6 mei 2019

Hoe ik in een matrozenpakje mijn boek in 2 maanden uitverkocht

Ik doe de gouden knopen van mijnmatrozenpakje’ dicht. Wikkel de sjaal met met een grafische print van kompassen om mijn nek en schuif de gouden ring met het anker om mijn vinger.
Een lichte spanning voel ik in me opkomen. Even is er een twijfel. Is dit nou wel handig? Ach fuck it, we gaan ervoor. Ik doe de deur achter me dicht en we zijn onderweg.

Nog geen 15 minuten nadat we op het Noordereiland in Rotterdam zijn aangekomen komen de eerste scootmobielen en mannen van een respectabele leeftijd op ons af. Het zijn oud-schippers en bewoners die wel een oud-binnenvaart schipper kent. De spanning maakt plaats voor adrenaline, YES! De eerste aanknopingspunten zijn binnen, missie 01 is geslaagd.

Een maand eerder ( december 2009 ) kregen we van gemeente Rotterdam de geweldige opdracht om verhalen van oud-binnenvaartschippers te gaan verzamelen die vroeger met hun schip bij het Noordereiland lagen. Contact gegevens waren er niet. Waar deze schippers nu woonde was onbekend. Wel was er de vraag of wij dit als designers wilde oppakken en van de verhalen ‘iets’ wilde maken voor het nageslacht.

“Als ik niet de personen kan vinden die ik nodig heb, dan zorg ik dat zij mij gaan vinden.”

Als brand designer had ik geen kaas gegeten van archieven en dergelijke. Wel wist ik hoe ik moest opvallen. Dus was mijn gedachte: Als ik niet de personen kan vinden die ik nodig heb, dan zorg ik dat zij mij gaan vinden. Ik ontwikkelde een identiteit die overal terug kwam. Print van de sjaal, de tas met flyers, bijpassende jas met aangepaste knopen enz. Verder stelde we ons voor als ‘De nichtjes van…’ Een werktitel maar ook een merknaam.

Bij ieder contact moment was het heel helder dat het van ons afkomstig was, wat direct voor vertrouwen zorgde. Zelfs de koekjes die men later bij missie 02 kreeg sloot aan bij het concept. En met succes het boek, wat het eindresultaat werd van deze opdracht, was binnen 2 maanden uitverkocht.

Voor jou als ondernemer werkt dit net zo. Als jij opvalt met een uitstraling die volledig aansluit bij wat je doet, komen de klanten naar je toe. Als je vervolgens zorgt dat daarna ieder contact moment tot in de kleinste details impact maakt en je klanten raakt blijven zij terug komen.

Wil jij ook opvallen met je merk? En dat men direct weet: ‘Bij haar moet ik zijn!’ En ben je een high-end ondernemer? Stuur me een berichtje naar miranda@studiobebold.nl dan kijken we samen wat de mogelijkheden zijn.

Deel dit artikel:
Reacties

Wil jij door middel van je brand design doorbreken naar iconisch niveau?

Schrijf je dan gratis in en ontvang regelmatig mijn ‘firestarters’ met tips en artikelen om van je merk een geweldige high-end ervaring te maken.