Studio Be Bold

22 maart 2016

Had iemand ons deze oplossing maar verteld… (waardoor we veel klanten misliepen)

Ken je dat, elke keer opnieuw zoeken en enorm veel moeite doen om nieuwe klanten te krijgen? Een aantal jaar geleden was dit voor ons aan de orde van de dag. We bezochten heel veel netwerkborrels, niet voor onze lol en reisden van hot naar her om koffie te drinken met mogelijke klanten. Een heel klein percentage daarvan werd ook werkelijk klant. Dit was niet wat we voor ogen hadden toen we ondernemer werden. Nooit hadden we gedacht dat klanten krijgen zo hard werken was. Totdat we ontdekten wat er verkeerd ging. Tsja, had iemand ons dat maar veel eerder verteld…

We hadden te maken met een mismatch.

Het bedrijfsverhaal, ons visuele verhaal en alle communicatie uitingen daaromheen kwamen niet met elkaar overeen. Dat bracht mensen in verwarring. Waardoor we onszelf onbewust onaantrekkelijk maakten voor klanten. Toen we hier achter kwamen zijn we direct aan de slag gegaan met ons bedrijfsverhaal en ons visuele verhaal.

Klinkt interessant, maar wat is een visueel verhaal precies?

Een visueel verhaal is de tweede stap op weg naar een zichtbaar bedrijf dat super aantrekkelijk is voor droomklanten. Wil je deze tweede stap zetten dan is het heel belangrijk dat je de eerste stap, jouw bedrijfsverhaal achterhalen, niet overslaat. In de tweede stap wordt jouw verhaal visueel. Je creëert er vormen bij die precies jouw verhaal ondersteunen. Jouw verhaal vertaalt zich naar een identiteit (of huisstijl). Zorg er heel specifiek voor dat de kleuren, lettertypes, je logo en de afbeeldingen die jij gebruikt samen het verhaal vertellen. Als je dit goed doet dan is het glashelder waar jij voor staat en wat jou bijzonder maakt, zodra iemand je visuele verhaal ziet.

We ontdekten dat een mooi ontwerp niet genoeg is.

Als je echt wil dat klanten je gaan vertrouwen is de combinatie van een bedrijfsverhaal en een visueel verhaal nodig. Zodra we ons visuele verhaal gingen inzetten merkten we verschil. Er waren een aantal voordelen die het visuele verhaal ons opleverde. Als jij gaat werken met een persoonlijk visueel verhaal, dan gaan deze voordelen ook voor jou werken.

“Wil jij je expert-status vergroten?”

Voordeel 1: Je zichtbaarheid groeit

Wanneer je jouw bedrijfsverhaal consequent inzet en vertaalt naar je identiteit, zal je zichtbaarheid groeien. Doordat jij visueel laat zien waar je bedrijf voor staat, vertel je de boodschap waar jouw klant zich in herkent, hierdoor zal hij zich aan je bedrijf binden.

Voordeel 2: Je laat zien dat jij een specialist bent

Je bent heel goed in je vak. Je hebt veel kennis te bieden. Deze waarde blijft allemaal verstopt totdat jouw verhaal zichtbaar wordt. Zodra jouw verhaal visueel is, presenteer jij jezelf als een specialist. Zo laat jij de werkelijke waarde van jouw bedrijf zien. Een sterk visueel verhaal vergroot je expertstatus, daardoor word je serieus genomen.

Voordeel 3: Je wekt vertrouwen

Alle mensen die met jouw bedrijf in contact komen baseren hun mening en eerste beeld op jouw uitstraling. Dat gebeurd heel snel, vaak binnen een paar minuten. Jouw visuele verhaal en je communicatie uitingen hebben hier een hele grote rol in. Op het moment dat jouw verhaal en de visuele vertaling daarvan helemaal op elkaar aansluiten zal je vertrouwen wekken. Dat is iets wat je graag wil, iemand die jou en je bedrijf vertrouwt, zal eerder klant bij je worden.

Voordeel 4: Je trekt jouw droomklanten aan

Met een sterk visueel verhaal voorkom je een mismatch. Een mismatch ontstaat als jouw verhaal en je communicatie uitingen niet bij elkaar aansluiten. Ze vertellen dan twee verschillende dingen. Dat roept verwarring op bij de mensen die het zien. Doordat ze verwart zijn, haken ze af en bereik je niet de klanten die jij graag verder wil helpen.

Wanneer jouw bedrijfsverhaal en je visuele verhaal naadloos op elkaar aansluiten, versterken ze elkaar en spreken ze precies de klanten aan die jij voor ogen hebt. Je wordt super aantrekkelijk en als vanzelf trek je precies de klanten aan die heel goed bij jou passen.

Voordeel 5: Je wordt super opvallend in je vakgebied

Als therapeut, coach of yogadocent is het in deze tijd niet gemakkelijk om op te vallen. De markt wordt steeds voller. Op dit punt is een visueel verhaal een waanzinnig middel. Jouw visuele verhaal licht exact jouw unieke kant uit. Dat onderscheidt jou van je vakgenoten. Het zet je specifieke talenten in de schijnwerpers. Zo hoef jij je geen zorgen te maken om concurrentie, met jouw eigen visuele verhaal spring je er helemaal uit.

Hoe zou het voor jou zijn als jij deze voordelen bereikt met jouw bedrijf? Wil jij daarmee aan de slag? Neem dan contact met ons op, binnenkort lanceren we namelijk een gloednieuw programma, dat jou al deze voordelen laat bereiken.

Deel dit artikel:
Reacties (129)

Wil jij jezelf positioneren als dé leading expert in jouw branche?

En weten hoe je dit bereikt door middel van je branding en design? Schrijf je dan nu in voor mijn ‘Free firestarters’ en ontvang onregelmatig inspiratie, tips en verhalen hoe je dit bereikt. En ga van gemiddeld naar outstanding!