Studio Be Bold

18 december 2015

De 7 Valkuilen om te vermijden in 2016

Janine pakt een dikke trui, vouwt hem op en legt de trui in haar koffer. Morgenochtend pakt ze de trein naar België, een week ontspannen met yoga in de Ardennen. Terwijl ze de kreukels uit haar spijkerbroek veegt, denkt ze terug aan afgelopen jaar. Al die uren werken om rond te komen, haar website die nog steeds niet af is. Komend jaar wil ze echt meer en leukere klanten. Ze duwt haar koffer dicht en denkt: hoe ga ik dat ooit bereiken?

Kijk jij net als Janine terug om te zien wat je resultaten zijn?

Ben jij tevreden, of ga jij in 2016 rigoureus anders ondernemen? Terugblikken is heel verstandig, het geeft je zelfkennis en inzicht in zaken die goed gingen. Je ontdekt obstakels, heel waardevol, want met deze obstakels kun je aan de slag. Dat geeft ruimte om te groeien.

Hoe zou het zijn als je zonder terugkijken doorgaat?

Keer op keer kom je dezelfde valkuil tegen. Niet praktisch en demotiverend als ondernemer. Wil je dit voorkomen? Sta op dit moment stil, kijk terug en schrijf je inzichten op. Lees vervolgens deze 7 valkuilen die je sowieso komend jaar kan vermijden.

Valkuil 1: te weinig aandacht aan je bedrijf geven.

Komen jouw eigen taken, zoals je website, social media en acquisitie op de laatste plaats, omdat al je tijd wordt opgeslokt door je klanten? Grote kans dat je te weinig aandacht geeft aan je bedrijf. Let op voor deze valkuil, voordat je het weet kost ondernemen je bergen energie en brengt het je weinig voldoening.

Valkuil 2: Niet weten voor wie je werkt.

Voor wie werk jij? Doe jij van alles, voor iedereen en ontbreekt de focus? Dat maakt ondernemen ingewikkeld, doelgericht je klanten benaderen zit er niet in. Als jij je klanten niet kunt vinden, gaan ze jou zeker niet vinden. Ben je te veelzijdig, dan val je weg in de massa. Je verliest zichtbaarheid.

“Is er eenheid, of een mismatch?”

Valkuil 3: Geen doelen stellen.

Ooit nagedacht over wat wil jij bereiken als ondernemer? Nog niet? Waarschijnlijk kan je meer bereiken dan je nu doet. Stel een doel dat je wilt halen, vertaal je doel eenvoudig naar stappen. Bijvoorbeeld taken die je vandaag en morgen kan doen om je doel te halen. Je zal zien dat je steeds meer manieren bedenkt om dichter bij jouw doel te komen.

Valkuil 4: Niet investeren in je bedrijf.

Is jouw bedrijf waardevol? Als je zelf niet investeert in je bedrijf, geef je het signaal af dat jouw onderneming weinig waard is. Daag jezelf uit om te investeren. En ervaar dat jouw bedrijf groter groeit.

Valkuil 5: De mismatch tussen je communicatie en wie jouw bedrijf is.

Leg jij helder en enthousiast uit waar je voor staat en wat je doet zodra je iemand ontmoet? Goed bezig! Maar klopt jouw verhaal ook wanneer een klant je website, Facebookpagina of het doen en laten van je bedrijf bekijkt? Veel ondernemers gaan hier de mist in. Deze valkuil is gevaarlijk, door deze mismatch vertrouwen klanten je niet.

Valkuil 6: Je spreekt je klant niet aan.

Hoe belangrijk zijn jouw klanten? Je bent zo enthousiast over je werk en wat je doet, dat je vergeet te kijken naar wat belangrijk is voor je klanten. Zonder hen geen succesvol bedrijf… Heel verstandig om in 2016 meer te luisteren, in plaats van te praten.

Valkuil 7: Je uitstraling is niet uniek.

Wens jij regelmatig dat er niet zoveel concurrentie zou zijn in je vakgebied? Mogelijk ontbreekt de eigenheid in jouw bedrijfsuitstraling. Zonder jouw eigenheid val je niet op en verlies je zichtbaarheid. Zodra jij meer van jezelf laat zien, gaat je bedrijf leven en klanten aantrekken.

Welke valkuil herken jij? Hoe ga jij daar in 2016 mee afrekenen? Laat je het weten in een reactie?

Vond je dit artikel inspirerend? Of ken je iemand voor wie dit artikel interessant is? Voel je vrij om dit artikel te delen via Facebook, Twitter of door te sturen per mail.

Deel dit artikel:
Reacties (124)

Wil jij door middel van je brand design doorbreken naar iconisch niveau?

Schrijf je dan gratis in en ontvang regelmatig mijn ‘firestarters’ met tips en artikelen om van je merk een geweldige high-end ervaring te maken.