Studio Be Bold

8 april 2015

De checklist voor een 5 sterren factuur

Schitterende websites, e-mail headers en handtekeningen, glossy visitekaartjes, dag in dag uit zie ik ze voorbij komen. De één nog stijlvoller dan de ander.

Soms komt er iets voorbij dat minder schitterend is.

Bijvoorbeeld de factuur die je na een fijne samenwerking ontvangt. Die krijg ik nog regelmatig per post. Het valt me op dat de factuur vaak een saai wit A4-tje is. Met een aantal cijfers en weggemoffeld in de hoek een logo. De factuur is een buitenbeentje geworden in de ontwikkeling van de huisstijl.

Een link tussen dat A4-tje en jouw bedrijf.

Je ziet de gedrukte factuur minder dan een aantal jaar geleden, maar dat betekent niet dat je facturen niet bij de communicatie van je bedrijf horen. Iedereen die van jou een factuur ontvangt, legt een link tussen de uitstraling van dat papier en jouw bedrijf. Hoe fijn is het als jouw factuurpapier aansluit bij jouw persoonlijke verhaal, zodat je klanten een positieve indruk krijgen van je onderneming.

Hoe je hiervoor kunt zorgen.

De informatie die je in je factuur zet is zakelijk. Dat is de reden dat veel mensen het lastig vinden om te bepalen hoe een goed en persoonlijk factuurpapier er uitziet en wat je daarop vermeld. Daarom hebben we onderstaande checklist voor je gemaakt. Zodat jouw factuur binnenkort een verlengstuk is van je bedrijfsidentiteit.

“Iedereen die van jou een factuur ontvangt, legt een link tussen de uitstraling van dat papier en jouw bedrijf.”

Check 1: Informatie

Op een factuur zet je de contactgegevens van jouw bedrijf. Het komt vaak voor dat je klant je factuur erbij pakt, als hij jou wil bereiken. Zorg dat je contactgegevens kloppen en up-to-date zijn. Let er ook op dat je gegevens, zoals je IBAN-nummer, goed te lezen zijn, dit voorkomt verwarring en frustratie.

Check 2: Leesbaarheid

Bij het ontwerpen van een nieuwe website wordt er goed opgelet op de leesbaarheid van de teksten. Bij drukwerk en in een factuur is dit minstens zo belangrijk. Zorg voor een niet te brede kolom tekst. Ga uit van 10 tot 12 woorden op een regel. Hierdoor is jouw factuur prettig te lezen. Als je een leesbare factuur wilt, is het ook belangrijk om op de regelafstand van de tekst te letten, maak deze liever te groot dan te klein.

Check 3: Lettertype

Wat is de uitstraling van jouw bedrijf? Wie spreek je aan met je facturen? Dit zijn vragen die helpen bij de keuze voor een lettertype. Veel mensen kiezen voor een zakelijke (schreefloze) letter. Wanneer jouw bedrijfsidentiteit persoonlijk is, kun je ook goed kiezen voor een schreef lettertype (dit zie je vaak in romans). Er bestaan ontzettend veel lettertypes, dus ook een lettertype dat perfect past bij jouw bedrijf.

Check 4: Jouw persoonlijke touch

Maak jouw eigen bedrijfsverhaal zichtbaar in je factuurpapier. Dit kun je op talloze manieren doen. Kies je voor een gedrukte factuur, bekijk dan eens welke papiersoorten of enveloppen aansluiten bij jouw bedrijfsverhaal.

Vanuit jouw overtuiging kun je er voor kiezen om je factuur alleen nog digitaal te versturen. Wanneer je kiest voor een digitale factuur zijn er genoeg mogelijkheden om je factuur persoonlijk en origineel te maken.

Heb je er wel eens aan gedacht dat je meerdere variaties kunt hebben van je factuurpapier, omdat je digitaal niet te maken hebt met drukkosten?

Nu zijn we benieuwd naar jouw situatie, hoe ziet jouw factuur er uit? Sluit deze goed aan bij je bedrijf? Of vind je het lastig te bepalen welk lettertype bij jouw bedrijf past? Laat het ons weten via een reactie.

Spreekt dit artikel je aan? Of ken je iemand voor wie dit artikel interessant is? Voel je vrij om dit artikel te delen via Facebook, Twitter of door te sturen per mail.

Deel dit artikel:
Reacties

Wil jij jezelf positioneren als dé leading expert in jouw branche?

En weten hoe je dit bereikt door middel van je branding en design? Schrijf je dan nu in voor mijn ‘Free firestarters’ en ontvang onregelmatig inspiratie, tips en verhalen hoe je dit bereikt. En ga van gemiddeld naar outstanding!