Studio Be Bold

19 augustus 2016

Krijg je niet de juiste klanten? Dit is de oorzaak

Onlangs vertelde een klant: “Ik word niet meer blij van de klanten die ik heb. Ik heb zelf een groei doorgemaakt. Ik wil die verdieping ook brengen bij mijn klanten. Maar ik merk dat mijn klanten daar geen behoefte aan hebben. Er zijn andere klanten voor nodig die daar behoefte aan hebben. Mensen die op zoek zijn naar meer uitdaging. Ik merk dat mijn klanten nu niet meer bij mij passen. Ik werk keihard om die andere klanten te vinden en telkens als ik iemand spreek waaraan ik denk; jij bent echt mijn ideale klant, haken ze af. Hoe kan dat toch?”

Het verhaal van deze ondernemer raakt ons.

Dat komt omdat we persoonlijk veel herkennen van wat deze ondernemer ons vertelde. Een paar jaar geleden hadden we allerlei klanten en leuke opdrachten, in de culturele en non-profit sector. Ondertussen groeiden wij ook als persoon en onze ambitie verschoof.

Er was een nieuwe droom

We wilden voortaan met succesvolle ondernemers werken. En dus gingen we aan de slag. We zochten deze ondernemers op, spraken met ze en gaven onze fantastisch mooie visitekaartjes. We stuurde ze mailtjes met hierin een heel mooie emailhandtekening, en verwezen ze naar onze website waar we echt super blij mee waren. Echter…geen resultaat. Wel werden we steeds benaderd door nieuwe mensen die vielen in onze oude doelgroep. Bijna allemaal kwamen ze bij ons via onze website. Ergens ging iets mis, maar wat?

“Trek jij de juiste klanten aan?”

En dat hadden we nooit verwacht

Na al het geploeter namen we ons eigen bedrijf grondig onder de loep. Met hulp van een coach. En weet je wat, we ontdekten iets dat we nooit hadden verwacht. Er was een mismatch tussen de uitstraling van ons bedrijf en onze klanten.

Huh een mismatch?

Een mismatch is iets wat veel ondernemers en bedrijven overkomt. De uitstraling van je bedrijf, hoe mooi deze ook is, past niet meer bij de klanten die je graag wilt aantrekken. De mensen die jij zo graag wil bereiken, begrijpen je niet. Daardoor haken ze af en worden ze geen klant bij je. Er is dus een gat tussen jou en je klanten.

Veel ondernemers hebben zo’n gat tussen hun klanten.

Het zorgt ervoor dat ze de verkeerde klanten aantrekken. Klanten die weinig betalen, klanten die geen resultaten behalen of klanten die nooit loyale klanten worden. Niet de klanten die ze graag willen. Terwijl ze gewoon doorwerken, lopen ze veel aanmeldingen bij hun lanceringen mis en laten ze omzet liggen, dat is jammer.

Hoe los je het gat tussen jou en je klanten op?

Een mismatch ontdekken in je bedrijf is pijnlijk. Maar gelukkig is dit gat tussen je klanten jou te overbruggen. Wat daarvoor nodig is, is dat je opnieuw naar de uitstraling van je bedrijf kijkt. Bekijk of al je communicatie uitingen en je huisstijl, naast mooi, ook bij je bedrijf en klanten past. Neem je huidige huisstijl erbij en bekijk hoe je deze optimaal kan in zetten. Zodat je gewenste klanten zich aangesproken voelen door de uitstraling van je bedrijf. Zodra je hen opnieuw benaderd zal je zien dat ze niet langer afhaken, maar dat ze popelen om klant bij je te worden.

Wil je meer weten over hoe jij je huidige huisstijl optimaal inzet? Zodat je precies de klanten krijgt die jij voor ogen hebt. Dat is precies wat je leert in de workshop ‘VAL OP MET JE BEDRIJF’ op 23 september. Klinkt dit interessant voor jou? Je kunt je hier aanmelden of meer lezen over deze workshop

Deel dit artikel:
Reacties (122)

Wil jij jezelf positioneren als dé leading expert in jouw branche?

En weten hoe je dit bereikt door middel van je branding en design? Schrijf je dan nu in voor mijn ‘Free firestarters’ en ontvang onregelmatig inspiratie, tips en verhalen hoe je dit bereikt. En ga van gemiddeld naar outstanding!