Studio Be Bold

20 juni 2016

Zo maak je een professionele huisstijl!

“Wat zou je willen dat je nieuwe huisstijl uitstraalt?”, vroeg ik haar vorige week. “Daar stel je me een vraag”, zei ze. Ze nam een slok thee, “Natuurlijk is het allerbelangrijkste dat ik met mijn huisstijl gezien wordt als specialist. Ik wil dat mijn huisstijl professionaliteit uitstraalt”, vertelde ze met een resolute stem.

Een rake opmerking van een onderneemster die ik afgelopen week sprak. En misschien is het iets dat bij jou ook speelt. Wellicht ben je de afgelopen jaren gegroeid als ondernemer, dan is er veel veranderd in je bedrijf. En je huisstijl mag best professioneler worden.

Want op die manier kom je makkelijker met klanten in gesprek en willen ze eerder zaken met je doen. Met een professionele huisstijl kom je betrouwbaar over en kan je hogere prijzen vragen. Redenen genoeg om je huisstijl gelijk aan te pakken, toch?

Maar, wat maakt een huisstijl nu professioneel?

Een huisstijl is een balans van verschillende elementen. Aan de basis van een professionele huisstijl liggen een aantal kenmerken, we geven je een overzicht van de 5 belangrijkste.

1. Zo’n huisstijl is meer dan een logo

Veel ondernemers hebben een logo, een goede stap om je te onderscheiden. Enkel een logo geeft je jammer genoeg nog geen professionele huisstijl. Een huisstijl bestaat uit verschillende elementen, zoals kleuren, lettertypen, je logo, vormen en beeldtaal. Al deze onderdelen gaan samen een spel aan en laten zien hoe jouw bedrijf is. Als dit allemaal klopt bij jou, dan is jouw logo een belangrijk onderdeel binnen je huisstijl.

2. De magische combinatie: mooi en inhoudelijk

Natuurlijk wil iedereen een mooie huisstijl. Met mooie looks kom je een eind, maar je huisstijl gaat pas echt voor je werken als die ook geloofwaardig is. Een professionele huisstijl heeft dit beide. Deze is mooi en weerspiegelt de inhoud van jouw bedrijf. Met zo’n magische combinatie is je bedrijf opvallend aantrekkelijk voor klanten.

“Hoe professioneel is jouw huisstijl?”

3. Het geheim dat jou laat opvallen

Hoe ziet de huisstijl eruit van ondernemers in jouw vakgebied? Een professionele huisstijl is onderscheidend. Het helpt jou eruit te springen tussen andere ondernemers. Dat gaat alleen als je laat zien dat jij anders bent, dat is precies wat gebeurd als jou huisstijl de unieke kanten van jouw bedrijf belicht.

4. Al je uitingen zijn familie van elkaar

Komen bij jou continu dezelfde kleuren, letters en vormen terug in je communicatie-uitingen? Als je een professionele huisstijl ziet, dan sluiten het visitekaartje, de website, de facebookposts en zelfs het e-book bij elkaar aan. Alle uitingen vormen één organisch geheel, alsof ze familie van elkaar zijn. Door consequentie in je huisstijl kom je betrouwbaar over en voorkom je verwarring. Zo herkennen mensen jouw bedrijf sneller.

5. Een krachtig ontwerp staat aan de basis

Een sterk logo, een mooi lettertype, fantastische kleuren en bijpassende vormen, als je deze elementen hebt trekt jouw opvallende huisstijl klanten aan, toch? Zo eenvoudig is het niet. Een huisstijl is als brood bakken. Je kunt alle ingrediënten hebben voor een heerlijk brood. Maar strooi je er teveel zout in, dan is je brood niet smakelijk. Alle onderdelen in je huisstijl kunnen er zijn, maar als het krachtige ontwerp ontbreekt, dan komen deze onderdelen niet optimaal tot hun recht. Een krachtig ontwerp mixt alle onderdelen van je huisstijl tot een opvallend geheel, dat opvallend veel klanten aantrekt.

Nu zijn we benieuwd naar jou, welke van de kenmerken is al aanwezig in jouw huisstijl en aan welk kenmerk wil jij werken? We horen het graag van je in een reactie.

P.S. Wil jij weten of jij optimaal gebruik maakt van je huisstijl? Deze maand geven we 5x een gratis Huisstijlscan (t.w.v €197,-) weg. Een telefonisch gesprek van 45 min. Aan het eind van het gesprek weet jij direct welke stap jij met je huisstijl kunt zetten. Wil jij kans maken op zo’n gesprek? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel:
Reacties (130)

Wil jij jezelf positioneren als dé leading expert in jouw branche?

En weten hoe je dit bereikt door middel van je branding en design? Schrijf je dan nu in voor mijn ‘Free firestarters’ en ontvang onregelmatig inspiratie, tips en verhalen hoe je dit bereikt. En ga van gemiddeld naar outstanding!