Studio Be Bold

25 januari 2016

Zo spring jij eruit tussen je concurrenten…

Julie pakt het blauwe meditatiekussen van de vloer en legt het in de kast. Vanmiddag was de laatste les van haar mindfulness workshop. Na lang zoeken kwamen er gelukkig 3 deelnemers. In de 3 jaar dat ze al workshops geeft, wordt het steeds lastiger om klanten te vinden. Er zijn ook steeds meer andere aanbieders die precies hetzelfde doen als Julie. Toen ze net startte was er nog niet zoveel concurrentie en kreeg ze gemakkelijk 20 aanmeldingen per workshop. Die verdeelde ze slim over de week, zodat ze ’s ochtends tijd had om viool te spelen en regelmatig een verre reis kon maken. Terwijl Julie de kastdeur sluit maakt ze zich veel zorgen, bij haar volgende workshop zullen echt meer deelnemers moeten zijn. Maar hoe kan ze opvallen tussen al haar concurrenten?

Te weinig klanten hebben is een vervelend probleem voor je bedrijf.

Vaak is de oorzaak, precies zoals bij Julie, dat je niet zichtbaar bent in de markt. Het is akelig te ervaren dat zoveel bedrijven hetzelfde product aanbieden als jij. Dan voelt het onmogelijk om daartussen uit te springen.

Gelukkig is het ook een probleem waar je aan kunt werken.

Met een beetje inspanning en de juiste handvatten val je in een handomdraai op voor klanten die heel goed bij jou passen. We helpen je in 3 stappen op weg.

Stap 1: Transformeer je gedachten

Wat doet de gedachte van concurrentie met jou? Misschien word jij strijdlustig van die gedachte of juist krampachtig, angstig of hebzuchtig. Stuks voor stuk geen fijne gevoelens. Ben jij deze gevoelens ook zat? Dit is het juiste moment om deze gevoelens te veranderen. Simpelweg door niet langer in concurrentie te geloven. Omdat jij uniek bent, kan niemand hetzelfde zijn als jij. Automatisch is er dan ook geen bedrijf die hetzelfde doet als jij. Voor iedereen is er plaats om naast elkaar te bestaan. Als je daar dichtbij blijft, voelen je klanten dit. Wat jou weer stukken aantrekkelijker maakt.

“Omdat jij uniek bent, kan niemand hetzelfde zijn als jij”

Stap 2: Kijk opnieuw naar jezelf

Hoeveel viool spelende meditatie leiders ken jij die graag reizen? De truc zit erin om opnieuw naar jezelf te kijken. Niet enkel naar je professionele zelf, maar naar je hele leven. Welke diensten bied jij aan, welke talenten heb je, waar word je blij van?

Wat gebeurt er als Julie haar vioolmuziek combineert met haar mindfulness workshops en haar liefde voor reizen? Workshops zou ze niet langer op één plek geven, maar al reizend in allerlei landen en online kunnen aanbieden. Je voelt het vast. Als Julie haar talenten combineert en ze inzet als ondernemer ontstaat er een opvallende combinatie, die heel fascinerend is voor klanten.

Stap 3: Kom in actie

Blijf niet in je denkmodus. Maak plaats voor actie, zodra je aantekeningen op papier staan. Laat jezelf zien. Zoek hiervoor een manier die helemaal bij je past. Zodat jouw communicatie niet klinkt als een robot of als een gladde verkoper. Als je de methode vindt die bij jou past, kom je allereerst geloofwaardig over, krijg je meer plezier in je werk en zien jouw ideale klanten je direct staan. Wanneer ga jij aan de slag?

Wil jij deze stappen uitvoeren, zodat je gaat opvallen en super aantrekkelijk wordt voor je droomklanten? Maar vind je dit lastig in je eentje? Doe dan mee met de Val Op en Spring Eruit Challenge. 7 Dagen lang een stok achter de deur, online werken aan jouw zichtbaarheid. Geef je hier op.

Deel dit artikel:
Reacties (143)

Wil jij jezelf positioneren als dé leading expert in jouw branche?

En weten hoe je dit bereikt door middel van je branding en design? Schrijf je dan nu in voor mijn ‘Free firestarters’ en ontvang onregelmatig inspiratie, tips en verhalen hoe je dit bereikt. En ga van gemiddeld naar outstanding!