Ontdek de authenticiteit van jouw bedrijf in 5 stappen
Vanochtend ben je extra vroeg opgestaan om op tijd te zijn op de food inspiratie beurs. Vandaag liggen er veel kansen voor je bedrijf. Bedrijven en mensen ontmoeten. Die misschien jouw nieuwe klanten worden.
Met je jasmijnbloesem thee in de hand kijk je de netwerkplek rond. Je sluit je aan bij 3 mensen die praten en thee drinken. Zij stellen zich voor. Daarna is het jouw beurt. Je vertelt jouw verhaal. Als je oogcontact maakt met 2 van de 3 gesprekspartners, zie je dat ze zeer geïnteresseerd zijn in hun thee. En niet in jouw verhaal.
Zien jouw klanten je waarde niet?
Heb jij deze situatie ook meegemaakt? Je bent op een event dat belangrijke kansen biedt voor je bedrijf. Je hebt je goed voorbereid.
Maar de mensen met wie je praat horen niet wat jij verteld. Ze zien de waarde van jouw bedrijf niet. Je bent niet interessant genoeg voor ze. Je authenticiteit is niet zichtbaar.
Authentici… wat?
Authenticiteit is een vreemd woord. Het klinkt ouderwets en is lastig te spellen. Wat betekent het precies?
De mooiste vertaling voor het woord vinden wij: eigenheid. Iedereen heeft een eigen persoonlijkheid. Zo heeft ieder bedrijf, merk of product zijn eigen karakter.
De eigenheid zit in jouw bedrijf!
Voor jouw bedrijf is dit waardevolle informatie om te ontdekken. Het brengt je tot de kern van je bedrijf. Als je deze kern gaat inzetten, profileer je je bedrijf op een unieke manier. Je kijkt niet langer meer naar hoe anderen het doen. Maar je trekt je eigen plan. Op basis van jouw persoonlijke bedrijfskarakter.
Wil je dat je klanten naar je luisteren?
Mensen houden niet van eenheidsworst. Mensen houden van persoonlijke verhalen. Verhalen die geloofwaardig zijn. Bedenk eens hoe mensen op een event aan je lippen hangen als jij je eigen verhaal te vertellen hebt.
Vertel je eigen verhaal
Je raakt emoties van mensen met jouw boodschap. Je klanten herkennen zich in jouw verhaal. Ineens laten mensen hun thee koud worden en luisteren ze naar je.
Voor klanten is het duidelijk waarom ze voor jou moeten kiezen. Jouw persoonlijke boodschap zal nieuwe klanten aantrekken en je bestaande klanten vaker terug laten komen.
Zo ontdek je jouw verhaal
Goed, authenticiteit is belangrijk. Maar hoe ontdek je dat stukje van jouw bedrijf? Het is niet eenvoudig om de eigenheid van je bedrijf te ontdekken. Het kost tijd.
Je komt jezelf tegen. Maar het proces is zeker de moeite waard. Het geeft je inzicht in de kracht van je bedrijf. Je ontdekt de kracht die er voor zorgt dat jouw klanten zich aangesproken voelen.
1. Ga terug in de tijd
Vraag je af hoe het ooit is begonnen. Waarom ben je gestart met je bedrijf, product of merk? Wat is er veranderd in de loop der jaren? Waarom is dit veranderd en ben je hier tevreden mee?
2. Achterhaal je drijfveren
Wat vind je het allerbelangrijkst? Schrijf dit op. Waarom vind je dit belangrijk? Wat zijn je zakelijke ambities en wat je persoonlijke?
Een tijdje geleden stelden wij onszelf deze vragen.Wij kwamen erachter dat er overlap is in onze persoonlijke en zakelijke drijfveren. Als je daar achter komt heb je waardevolle informatie. Hier ligt de kracht van je bedrijf!
3. Blijf bij jezelf
Ga uit van je eigen kracht. Het is goed om je te laten inspireren door anderen. Maar staar je niet blind op wat anderen doen. Daardoor wordt je alleen maar afgeleid.
Verzin of kopieer geen verhaal. Je riskeert de kans dat mensen je niet geloven. En wat je wilt is geloofwaardig overkomen. Kijk daarom naar waar jouw bedrijf bijzonder in is. Blijf daar dichtbij.
4. Maak het compleet
Lees terug wat je hebt opgeschreven bij stap 1 en 2. Ben je hier tevreden mee? Heeft het genoeg diepgang? Zo niet, beantwoord de vragen dan uitgebreider en zoek verbanden. Zorg ervoor dat je verhaal zo concreet mogelijk is. Eenvoud is sterk.
5. Zet het in!
Je hebt de authenticiteit van jouw bedrijf ontdekt! Nu komt het mooiste onderdeel. Deel jouw unieke boodschap met anderen. Maak jouw persoonlijke verhaal zichtbaar in je bedrijf. In alles wat je bedrijf doet.
Hoe ging dat? Nu je het artikel hebt gelezen leren wij jou en je bedrijf graag beter kennen: Welk persoonlijke verhaal heb jij ontdekt? Laat het ons in een reactie weten, wij zijn erg benieuwd!
Spreekt dit artikel je aan? Of ken je iemand voor wie dit artikel interessant is? Voel je vrij om dit artikel te delen via Facebook, Twitter of door te sturen per mail.
Wil jij jezelf positioneren als dé leading expert in jouw branche?
En weten hoe je dit bereikt door middel van je branding en design? Schrijf je dan nu in voor mijn ‘Free firestarters’ en ontvang onregelmatig inspiratie, tips en verhalen hoe je dit bereikt. En ga van gemiddeld naar outstanding!