Hoe jouw eigen verhaal je bedrijf kan laten groeien.
Hoeveel van jouw bedrijf is zichtbaar in je communicatie? Heb je weleens het gevoel dat er weinig van de eigenheid van je bedrijf te zien is in jouw communicatie? Alle communicatie uitingen zijn er, maar het voelt niet alsof ze passen bij jouw bedrijf. Eigenlijk zou je grootste concurrent dezelfde folder kunnen hebben.
Een tijdje geleden ontmoette ik Ilse.
Ze werkt voor een paprikakweker en verzorgt daar de communicatie uitingen. Ze vertelde me: “Ik vind het zo lastig om op te vallen met onze communicatie. Keer op keer herschrijf ik onze teksten, maar als ik het drukwerk in handen heb, lijkt de boodschap zo algemeen en onpersoonlijk. Als het mij al niet overtuigd, hoe moet het onze klanten dan overtuigen?”
Het is een vervelend probleem om niet zichtbaar te zijn.
Als je dit zelf ervaart, ervaren je klanten dit ook en vinden nieuwe klanten het moeilijk om voor jouw organisatie te kiezen. Er bestaat een oplossing die de moeite waard is om te proberen. Wanneer jouw communicatie meer karakter kan gebruiken, maak dan gebruik van storytelling.
Storytelling?
Storytelling is een Engels woord voor het vertellen van verhalen. Iets wat je dagelijks doet, je vertelt bijvoorbeeld een verhaal over hoe je dag is geweest. Het fijne is dat iedereen dat kan. En als je er niet zo goed in bent, kun je het leren. Het vertellen van verhalen is heel belangrijk. Verhalen hebben kracht, als mensen ze lezen roepen ze emoties en herkenning op. Dit zorgt ervoor dat klanten zich persoonlijk betrokken voelen bij jouw bedrijf.
Het vertellen van jou verhaal levert je voordelen .
Het grote voordeel van storytelling is dat je je eigen stem kunt laten horen. Schrijf bijvoorbeeld eens over hoe je je laatste klant hebt geholpen. Hoe kwam deze bij jou terecht, wat was zijn vraag en hoe kwamen jullie tot de oplossing? Als je dit in jouw eigen woorden opschrijft, krijgen nieuwe klanten het gevoel alsof ze jou al kennen. Je komt betrouwbaar over, waardoor mensen met jou willen samenwerken.
Deel jouw eigen verhaal .
Voor jou, als persoon, is het vertellen van verhalen leuk omdat je jouw kennis kunt delen. Je deelt verhalen over het vakgebied waar jij je in thuis voelt. Een prettig gevolg daarvan is dat je geen dingen hoeft te schrijven of te doen die niet bij je passen. De communicatie van jouw bedrijf wordt levendig door jouw karakter. En je zult zien: jouw communicatie gaat opvallen in vergelijking met die van andere bedrijven in je branche.
Nu zijn we benieuwd naar jouw input, welk verhaal heeft jouw bedrijf te vertellen? We horen het graag via een reactie.
Spreekt dit artikel je aan? Of ken je iemand voor wie dit artikel interessant is? Voel je vrij om dit artikel te delen via Facebook, Twitter of door te sturen per mail.
Wil jij jezelf positioneren als dé leading expert in jouw branche?
En weten hoe je dit bereikt door middel van je branding en design? Schrijf je dan nu in voor mijn ‘Free firestarters’ en ontvang onregelmatig inspiratie, tips en verhalen hoe je dit bereikt. En ga van gemiddeld naar outstanding!