5 tips voor een ijzersterke flyer
Vanmorgen zit er een envelop bij de post. Nieuwsgierig maak ik hem open. Post krijgen blijft bijzonder. In de envelop zit een groene flyer, met de vraag of ik een abonnement wil op een wekelijkse kist met groenten en fruit. Ik bekijk de voorkant van de flyer voor 10 seconden. Daarna draai ik de flyer om en concludeer ik, niet interessant. De flyer verdwijnt op de stapel oud papier.
Je herkent deze situatie vast wel. Maar stel je nu voor dat jij degene bent die met veel moeite en een behoorlijk budget deze flyer hebt samengesteld. Dan sla je de plank mis.
Hoe voorkom je dat je flyer binnen enkele minuten op de oud papier stapel ligt?
Dat is een vraag die we regelmatig krijgen van onze klanten. Niemand wil dat zijn boodschap zo snel aan de kant wordt geschoven. Daarom geven we je in dit artikel 5 tips die er voor zorgen dat je flyer beter gelezen wordt door jouw klanten.
1. Voor wie
Voordat je de tekst van je flyer opstelt is het heel slim om jezelf het volgende af te vragen: voor wie is mijn flyer? Wie zijn de bedrijven of mensen die ik wil aanspreken?
Dit is heel belangrijk, want als je je tekst aan zoveel mogelijk mensen richt, wordt je flyer heel algemeen. Het gevaar dat daardoor ontstaat is dat je flyer helemaal niemand aanspreekt.
2. Verplaats je in deze mensen
Als je hebt bedacht wie je aanspreekt met je flyer, ga je je verplaatsen in deze groep. Onderzoek de volgende dingen: wat spreekt deze mensen aan? Wat houdt hen bezig? Waar hebben ze mee te maken? Wat vragen ze zich af? En de laatste maar zeker niet de onbelangrijkste vraag: Wat voor (schrijf)stijl spreekt hen aan? Als je de antwoorden op deze vragen hebt, heb je de krachtige basis van je flyer binnen handbereik.
3. Leg uit hoe jij kunt helpen
De mensen aan wie jij je flyer richt noem je ook wel je doelgroep. Uiteraard wil jij jouw boodschap kwijt in je flyer. Als je jouw boodschap letterlijk verwoord, zal dit niet zoveel mensen aanspreken. De aanpak die beter werkt is om jouw doelgroep te vertellen hoe jij hen kunt helpen. Leg uit op welke manier jouw boodschap hun wensen kan vervullen. Op welke manier maakt jouw product hun leven makkelijker, wat levert jouw product je doelgroep op? Deze aspecten zorgen ervoor dat mensen de tekst werkelijk gaan lezen, ze worden geraakt door de inhoud. Jouw klant voelt zich begrepen, hierdoor vertrouwt hij jouw product.
4. Stel je informatie op
Heb je tip 1 t/m 3 helder? Dan kun je nu aan de slag met de werkelijke tekst. Bepaal welke tekst op je flyer komt. Wees hier kritisch in. Schrijf je informatie, lees het een dag later nog eens. Haal alle spelfouten er uit. Hou de zinnen en de tekst compact, zodat je flyer prettig leest.
5. Pas deze tips ook toe op de rest van je communicatie
De tips in dit artikel gaan over het opstellen van een super sterke flyer. Is je flyer klaar? dan kun je deze tips ook inzetten voor je andere uitingen. Probeer het eens bij je volgende folder, brochure of op de website.
Nu zijn we benieuwd naar jouw input! Hoe ziet jouw sterke flyer eruit? We horen het graag via een reactie. Heb jij de inhoud van je flyer al geschreven, maar wil je het ontwerp naar een hoger niveau tillen? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder!
Vond je deze tips waardevol? Of ken je iemand voor wie dit artikel interessant is? Voel je vrij om dit artikel te delen via Facebook, Twitter of door te sturen per mail.
Wil jij jezelf positioneren als dé leading expert in jouw branche?
En weten hoe je dit bereikt door middel van je branding en design? Schrijf je dan nu in voor mijn ‘Free firestarters’ en ontvang onregelmatig inspiratie, tips en verhalen hoe je dit bereikt. En ga van gemiddeld naar outstanding!