5 cruciale momenten om te kiezen voor een nieuwe huisstijl
Tijdens de pauze van een ondernemers event sprak ik Janna. Aarzelend gaf ze haar visitekaartje. “Ik schaam me rot, jij kijkt met een ontwerpers-blik en vindt mijn kaartje vast vreselijk.” Ik stelde haar gerust: “Schaamte is nergens voor nodig, ben je zelf nog blij met je kaartje? “Nee”, antwoorde ze. “De afgelopen drie jaar is mijn bedrijf gegroeid. Mijn huisstijl en logo passen niet meer bij me. Maar het is nu nog niet het juiste moment om het aan te passen. Want ik moet eerst nog mijn nieuwe assistent inwerken en dan staat mijn 2-daags event voor de deur…”
Herken jij Janna’s situatie?
Veel ondernemers weten niet wat de juiste tijd is voor een nieuwe huisstijl. Natuurlijk is het ook een persoonlijke vraag. Wanneer zet je die stap? Toch zijn er een aantal cruciale momenten om te kiezen voor een verandering in je huisstijl, hieronder staan er 5 voor je op een rij.
1. Het uitdelen van je visitekaartje voelt niet prettig
Kaartjes die je van gesprekspartners krijgt vind je altijd mooier dan die van jou. Je voelt al dat je huisstijl niet meer bij jou en je bedrijf past. Precies het juiste moment voor een nieuwe huisstijl. Onbewust straal je dit uit als je visitekaartjes uitdeelt. Zo merkt je gesprekspartner dat je niet trots bent op je bedrijf. Zou hij of zij dan klant bij je worden?
2. Er is iets veranderd in je product- of dienstaanbod
Je bedrijf staat nooit stil, je aanbod wordt continu aangescherpt. Heb jij de afgelopen tijd je aanbod veranderd? In dit geval is het slim om een blik te werpen op je huisstijl. Een huisstijl is de weerspiegeling van je bedrijf. Als deze niet meer past bij wat je aanbiedt, kan het zijn dat klanten je verkeerd begrijpen, en afhaken. Iets dat je natuurlijk wilt vermijden.
3. Je bedrijf is gegroeid
De afgelopen jaren is er in ondernemersland veel veranderd, zowel on- als offline. Heb jij daar slim op ingespeeld en is jouw bedrijf flink gegroeid? Hét moment om je huisstijl aan te passen. Door de groei van je bedrijf heb je andere doelen. Er zijn veel bedrijven die hard groeien en de klassieke fout maken om hun huisstijl niet mee te laten groeien. Daardoor straalt hun huisstijl niet de ambitie van het bedrijf uit, en lopen ze veel klanten mis. Die gevolgen wil jij voorkomen, toch?
4. Je bent de expert in je vakgebied
Via jouw huisstijl kun jij je expertstatus benadrukken. Doet jouw huisstijl dat al voor jou? Nog niet? Dan is het tijd voor een nieuwe huisstijl. Bij jouw rol als expert en leider hoort een professionele huisstijl, die jouw
5. Je werkt met andere klanten
Sinds een tijdje werk je met andere klanten dan voorheen en dat bevalt prima. Dit is de uitgelezen tijd om je huisstijl aan te passen, zodat deze helemaal aansluit bij de klanten die je helpt. Wacht hier niet te lang mee. Als je vertelt dat je met andere klanten werkt, maar dit visueel niet laat zien, dan ontstaat er een mismatch tussen jouw bedrijf en je klanten. Waardoor je bedrijf stagneert en moeizaam nieuwe klanten aantrekt. Zodra de look en feel van je huisstijl weer aansluit bij je ideale klant, trek je opvallend meer klanten aan.
Herken jij één van bovenstaande situaties, en is het tijd voor actie?
Dan is de workshop ‘Opvallende huisstijl, Opvallend veel klanten’ interessant voor jou, tijdens deze dag zet je gelijk de eerste stappen naar je nieuwe fantastische huisstijl in het begin van het nieuwe jaar. Klinkt dit interessant voor jou? Geef hier aan dat je op de hoogte wil blijven.

Wil jij jezelf positioneren als dé leading expert in jouw branche?
En weten hoe je dit bereikt door middel van je branding en design? Schrijf je dan nu in voor mijn ‘Free firestarters’ en ontvang onregelmatig inspiratie, tips en verhalen hoe je dit bereikt. En ga van gemiddeld naar outstanding!